“Don’t you get nervous? You’re very famous now.” Lolay answered, “Never. Ideas or inspirations occur one after another. Then, I get engaged in them immediately. If it doesn’t go well, I’ll launch another. That’s all. I’ll never make the same mistake, though.” Lolay is now addicted to his SNS, instagram (lolaytoon), on which he updates his drawings every day. The daily things, such as boiled eggs or bananas, are converted into arts on canvas by him. I asked him to show the idea notebook of his. It was full of curious notes which would be origins of his idea. Without feeling pain to give a birth to an idea, he is welcome to a new idea one after another. As a creator, I envy his generous talent. He shows his style to create his art with fun openly – it may be one of the reasons Lolay are popular among people. A fresh PV of a band he belongs to, “Happy Band,” shows this fact obvious that Lolay enjoys himself doing everything fully.
砂埃を巻き上げながら走る僕らを乗せたボロいシーローは、閑静な住宅地に入るとラジオのボリュームを下げ速度を緩めた。重そうな鉄製の門の前にカーキ色のハットと丸い黒ぶち眼鏡をかけた彼こそが、タイで最も人気の高いアーティストの一人、タウィーサック・スリトンディー“ローレイ”だ。 予定の時間を大幅に過ぎて到着した僕らにばつの悪さを感じさせない笑顔で、長い手をこちらに向けてゆっくりと振っている。挨拶をしながら巨大な卵の殻のようなものが半分埋まった庭を横切り、ローレイ自身がデザインし昨年完成したばかりという邸宅に招き入れられた。風通りが良いテラスで、ローレイのフィアンセ、ペアが出してくれた甘い甘いスイカが、二日酔いで乾ききった体に優しく染み渡った。
“I’d like to take pictures of you before getting dark.” “Then, I have a good place for photography,” Lolay said. Leaving Getzo and Tom there, Pare drove us to an open space. I heard Lolay and Pare come here for a walk every day. For Lolay, who has his studio in Bangkok, which is a slow city, this is a place where he can get back to the authentic himself, perhaps. Stroking his bass guitar lovingly, he breezed deeply and looked up to the heaven. I asked Lolay, as a musician as well as an artist, a stupid question – if he would abandon either art or music. He beat it easily, “In that case, I’d find a way to live with both.”
「暗くなる前に写真を撮りたい」と言うと「それなら良い場所がある」とローレイ。ゲッツォーとトムを残し、ペアの運転で開けた空き地へ連れ出してもらった。二人は毎日のようにここへ散歩に来るそうだ。忙しないバンコクにスタジオを持つLolayにとって、自宅のあるこの地は本当の自分に帰れる場所なのだろう。持ってきたベースを愛しそうに撫で、大きく息を吸い込みながら宙を仰ぐ。ミュージシャンとしても活動するローレイに「筆と楽器どちらかを捨てるとしたら?」と聞いてみた。「捨てずに生きられる道を探すよ。」と一蹴された。
mui(2008)/W / 390mm, H / 480mm Acrylic on Paper, 480×390mm
BOOTA(2004)/Acrylic on Paper, 480×680mm
“Don’t you get nervous? You’re very famous now.” Lolay answered, “Never. Ideas or inspirations occur one after another. Then, I get engaged in them immediately. If it doesn’t go well, I’ll launch another. That’s all. I’ll never make the same mistake, though.” Lolay is addicted to his SNS, instagram (lolaytoon), on which he updates his drawings every day. The daily things, such as boiled eggs or bananas, are converted into arts on canvas by him. I asked him to show the idea notebook of his. It was full of interesting notes which would be origins of his idea. Without feeling pain to give a birth to an idea, he is welcome to a new idea one after another. As a creator, I envy his generous talent. He shows openly his style to create his art with fun – it may be one of the reasons Lolay are popular among people. When I watched a fresh PV of a band he belongs to, “Happy Band,” it is obvious that Lolay enjoys himself doing everything fully.
「こんなに有名になっちゃってプレッシャーを感じたりしない?」と聞くと「全然感じない。アイデアややりたいことは次から次に湧き出てくるんだよ。そしてすぐにそれに取りかかる。もしそれがうまくいかなかったら、次にトライする。それだけさ。ただし同じ間違いはしないように。」最近ハマっているというローレイのinstagram(lolaytoon)には、毎日のようにドローイングがアップされる。日常で目に入る物、例えばゆで卵だったり、バナナなどがカンバスになり、次々とアートに変えられる。彼のアイデアノートを見せてもらうと、手書きのドロイーングやスケッチ、アイデアの素になるのであろう興味深い走り書きでびっしりと埋め尽くされている。生みの苦しみを感じる間もなく次から次へと押し寄せるアイデア。同じ物を作る者としては、まこと羨ましき才能である。そうして楽しみながら創作する姿をオープンに見せているのも、ローレイが愛される理由ではないだろうか。嬉しそうに何度も何度も見せてくれた彼が所属するバンド『Happy Band』の撮りたてのPVを見てもその100%楽しんでしまう体質が、もはや隠しようがない事実である事を示している。
Thaweesak Srithongdee “LOLAY”
Born in 1970. Thaweesak has participated in several exhibitions in Thailand. Moreover, he had a successful solo show in Amsterdam, Netherlands in 2000, and has also exhibited in Germany(2000), Great Britain (2001, 2006), Singapore (2001, 2003, 2004, 2006), Japan (2005, 2007) and Indonesia (2009). He was awarded a residency at the Fukuoka Asian Art Museum, Japan in 2005 and participated in the Fukuoka Triennale in the same year, in the Jakarta Biennale in 2009 and the Busan Biennale, Korea in 2010. Museum collections include Singapore Art Museum and Fukuoka Asian Art Museum.
Thaweesak Srithongdee(タウィーサック・シートンディー)はLolayという愛称でタイはもちろんアジア、ヨーロッパでその名を知られている、タイ国内で最も成功しているアーティストの一人だ。1970年にタイ・ウドーンターニーというバンコクの北に位置する町で生まれ、Getzoと同じSilapakorn Universityでファインアートを学ぶ。シューレアリズムとポップアートの影響を思わせる彼のスタイルがタイ国内のいくつかの展覧会で成功をおさめ、2000年にはオランダ・アムステルダムとドイツでソロ・エキシビションを成功させる。続く2001年・2006年にはグレートブリテン(英国)、2001年・2003年・2004年・2006年にシンガポール、2009年にはインドネシアで精力的に個展を開催。2005年には日本で行われた『福岡アジア美術トリエンナーレ2005』の看板アーティストとして来日している。(その時彼の絵がビジュアルに採用されたポスターを僕は大事にファイリングしていたのを覚えている。)さらに2009年にはジャカルタビエンナーレ、韓国・釜山ビエンナーレに出展している。シンガポール美術館、福岡アジア美術館に彼の作品はコレクションされている。近年は国内、主にバンコク市内で様々な企画展や個展を次々に開催し続けており、雑誌イラストレーションの仕事や自身の本を出版、Silapakorn University講師など様々な活動を同時に、精力的に行っている。ペアがドラムをつとめる『Happy Band』というバンドでの音楽活動も本腰を入れており「アートと音楽どちらかは選べない」と漏らすほど。
http://lolaytoon.exteen.com/