カンバスに描いたような大胆な曲線、両生類の鱗を想起させる鮮やかなグラデーションが美しいモザイク装飾。オーガニック・アーキテクチャーの第一人者として、長年に渡って革新的な建築作品を発表し続けるハヴィエル・セノシアインはメキシコを代表する建築家の一人。その奔放な芸術性、壮大なスケールと緻密なディテールに胸の高鳴りを抑えきれず、この建築家が秘めたる“熱”に触れたいと思った。数週間に及ぶやり取りの末、アポイントを取るに至った僕らは、興奮と緊張で寝不足のままメキシコシティ郊外にあるハヴィエル氏のオフィスへとタクシーを走らせた。
翌日の朝、僕らは再びセノシアイン氏のオフィスを訪ねた。建築士・構造技術者のエンドリケ、建築模型士のマリルーが運転する車に同乗し、メキシコシティ北西に位置する都市ナウカルパンへ向かった。初期のオーガニック建築作品をいよいよ見学させてもらえることになったのだ。 1985年竣工の「ラ・カーサ・オルガニカ」は、セノシアイン氏が夫人とともに実際に28年間住んだというオーガニックハウス。建物の半分以上は地中に埋まり、後に増築された「エル・ティブロン(鮫)」と細いトンネルで結ばれている。 現地に到着した僕らは、沸きたつ興奮を抑えそろりと建物に足を踏み入れた。その包み込まれるような不思議な感覚に思わず息を飲む。得体の知れない生物の胎内を泳ぎ進むような浮遊感、どこか懐かしい柔らかさ。丸みを帯びた各部のしつらえや、フェルトで包まれた床や壁、採光用の穴から差し込む自然光が絶妙な安心感を演出している。壁をくりぬいてつくられたクローゼットから、シャワー室の蛇口にいたるまで、手仕事の痕跡ひとつひとつに深い思い入れが宿っている。奇抜な外観に隠されたセノシアイン氏のただならぬ情熱に、僕らはなす術もなくすっぽりと飲み込まれてしまった。
午後になって、僕らはタクシーに乗りセノシアイン氏が待つ「パルケ・ケツァルコアトル」の建築現場へと向かった。敷地内に入ると目を疑うような巨大な蛇の建造物が目の前に現れた。「ケツァルコアトルというアステカ神話に出てくる神をイメージしているんだ」。入り口で迎えてくれたエンドリケが、池をまたぐように設計された蛇の内部へと案内してくれた。驚いたことに蛇の建造物は様々な間取りの部屋が組み込まれた集合住宅だった。ため息を漏らしながら敷地内を進むと美しいモザイクのスロープや洞窟内の不思議な泉、畑や牧場などの建築風景を見ることができた。一枚一枚手作業で小さなタイルを埋めていく職人たち。その中心で設計図を広げ、空中にダイナミックな曲線を描くように、指示を送るセノシアイン氏の姿が見えた。壮大な計画に施される妥協のない繊細さに、僕は目眩いがするようだった。 「フルーツとパエリアだよ。自由に食べて」。ひと仕事を終えたセノシアイン氏が、木陰で仲間たちとパエリアをつついている。「何十年もかかりそうですね」僕が言うと「そんなことはないよ。2年後にまたおいで。その頃には、きっとたくさんの人がここで暮らしているはずだから」。僕にはその燃えるような鋭い眼光が、もっと遠く、先の未来を見据えているように思えた。
Striking curves that look as if they were drawn on canvas, beautiful mosaic gradations that remind the viewer of the scales of an amphibian. These are the visuals of organic architect, Javier Senosiain. Mr. Senosiain is one of the leading architects of Mexico who has continued to announce revolutionary architecture over the years. His incredible aesthetic, epic scale and meticulous detail moved me to find out what the inner motivations are for such an individual. After weeks of correspondence, I took a taxi to the suburbs of Mexico City where his offices are, sleep deprived by excitement and anxiety.
The next morning we revisited Mr. Senosiain’s office. We rode in a car with architect and structural engineer Endrique and architectural model builder Marylou to visit one of Mr. Senosiain’s earlier works, “La Casa Organica.” The moment we stepped into the organic house, where Mr. Senosiain and his wife lived for 28 years, we entered another world of all-encompassing gentleness. Walking through this ‘creature’ gave us a sense of wonder never felt before, yet the space somehow felt familiar. Maybe it was because everything is curved and rounded within the building, that the floors are all covered by a soft, blanket like material, or because the soft natural light cast beams through holes here and there. The curving lines suggest an instinctual design, while details are tended to with the utmost of care. The closet, which is a dug-out hole in the wall, the spout in the shower, all had a magical hand-made feeling. All these details to me showed the love and passion behind Mr. Senosiain’s work.
In the afternoon we loaded into a taxi and headed to Mr. Senosiain’s “Quetzalcoatl Nest” construction site. As we entered the site a massive structure that looked like a snake appeared before us. “This structure is designed based on the Quetzalcoatl from Aztec mythology,” he said. The assistant Enrique who welcomed us at the entrance showed us through to the interior of the structure, which spans over a lake. To our surprise, the giant snake structure was actually sectioned off on the interior to create several living spaces. We let out sighs of amazement as we continued further into the structure. There were beautiful mosaic slopes and mysterious fountains, as well as scenes depicting the building process of gardens and farms. Skilled workers took careful attention to set each piece of tile. At the center stood Mr. Senosiain, with his blueprint spread before him, sending instruction to the workers as if drawing curves in the air. Seeing such incredible attention to detail without compromise for such a large-scale project practically made me dizzy. “Have some fruit and paella.” Finished for the day, Mr. Senosiain picked at some paella with his coworkers under a tree. “Looks like it could take decades,” I said, to which he replied, “It won’t take so long. Come back in two years. By then many people will be living here.” His sharp, fiery eyes seemed to gaze far into the future, a future only he could see clearly.
Javier Senosiain
http://www.arquitecturaorganica.com
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